AdaM ZaQuaN

AdaM ZaQuaN

Thursday, July 9, 2009

not feeling well... :(

Badan dah ngase semacam jer nih...bersin bersin...tu tande nak flu...huhuhu...x larat woi kalau flu pale sure fenin'...pastu mesti nak marah...jer...dah ler sejak 2 menjak nie..wabak macam macam..huh ! takuttttttTttt...mintak dijauhkan...Amin.
Penat sangat minggu nie bz...dgn kelas tambahan..wekeend ni pon ade kelas tambahan Sabtu + Ahad....xbuat pulak shian ngan budak budak tu..nak sangat wat kelas...hmmmm dah jadik cikgi macam tu la..aisey...conpom xdapat ikot En. Madno balik kampOng...nampaknyer aku tinggal dengan Adam jer ler minggu ni.. Busu YoYoi pon balik dah esok coz nak prepare barang nak g praktikal....! Sunyi balik ler umah aku nih...BoOoosan nyer...
Aku malas ler nak gi doc telan panadol jerk walaupon aku tau x elok..hik hik hik....

Di sini saya nak kongsi sedikit petua baik demam walaupon saya sendiri tidak buat pon petua-petua baik demam ni ;)..
Sebagaimana yang kita tahu penadol memang banyak keburukkan dia, jadi elakkan untuk memakan penadol kalau setakat demam sikit-sikit tu. Jangan selalu makan penadol kerana penadol ada banyak keburukkan.

Petua baik Demam
1. Minum air 100 plus peganti kepada penadol.
(Ni tak pasti fakta atau tidak petua ni membe yang kasi)
2. Macam biasa la pakai baju tebal-tebal kemudian selimut sehingga berpeluh kemudian tido.
3. Minum air masak dengan banyak kemudian kita akan kerap la ke tandas nak update blog pon duk dalam tandas la gamaknya. Minum paling kurang 12 gelas.
4. Ambil asam jawa kemudian campurkan sedikit air biasa, air asam jawa ini nanti disapukan di bahagian leher dan kepala.(Kecik-kecik dulu mak slalu buat ni)
5. Pegi farmasi beli Heat Cleanser

Itu jela kot yang saya tahu.
Berbalik kepada penadol tadi, sebenarnya penadol atau nama di surat beranak dia PARASETAMOL ni bukan lah ubat demam tetapi sejenis ubat tahan sakit. Penadol merupakan toksid kepada badan dan boleh memberi kesan buruk pada hati.

aku surfing forum.. dan jumpa satu artikel..ni untuk korang merujuk atau buat kajian..
JANGAN AMBIL PANADOL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA GASTRIK)
UNTUK PENGETAHUAN.....
ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya..."Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.Panadol adalah sejenis "painkiller", semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang "biasa" ini ke dalam mulut anda.

hmmm..takut ekkk...tapi tu lah...En. Madno pon sangat bergantung kepada Panadol@ParacetamOl...

P/S...papa..tolong bace artikel ni ekk......mama dah x larat nak cakap..really..i'm tried to advise so many times but really can't affect the outcome....