AdaM ZaQuaN

AdaM ZaQuaN

Thursday, September 17, 2009

Raye...




Assalamualaikum wbt
Kami sekeluarga En. Madno+Pn. zila = Adam ZaQuaN ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raye Aidil Fitri dan memohon Maaf zahiR Batin .....sekiranya ada silap dan salah.
Semoga perjalanan pulang ke kampung selamat sampai ke destinasi yang dituju. Minta dijauhkan segala penyakit berjangkit sepanjang ziarah menziarahi sanak saudara.
SELAMAT HARI RAYA!

Cuti.....

Yea..yea...esok cuti daaaaaa.....aaaaaaaaaaaa....
SELAMAT HARI RAYE
&MAAF ZAHIR BATIN

Wednesday, September 9, 2009

Nak masak ape ekk...??

Fenin..fenin...pk nak masak per....emm payoh sangat aku g bungkus jer hehehe..dah le aku ngan adam jer papanyer enggak ade dong g tgganu..so ikot suke perut aku la ekkk arini nak masak per...tapi mcam teringin nak wat putri mandi......hehehe payah sangat amik jer putri kat 2Hconsult tu....kasi mandi kakaka.....jangan mareeeeee......

Monday, September 7, 2009

Jom masak soto....

gambar ni copypaste jerk...

Untuk Sup:

I ekor ayam

5 ulas bawang merah dihiris halus

10 ulas bawang putih dihiris halus

2cm halia diketuk

4 batang serai diketuk

1 peket sup bunjut

sedikit bunga lawang dan kulit kayu manis

2 helai daun pandan

Daun sup secukupnya

garam secukup rasa

caranya:

Potong ayam dan rebus bersama sup bunjut, halia dan serai yang diketuk.Apabila ayam masak keluarkan dan goreng.Siat2kan bahagian isi ayam untuk ditabur sebagai hiasan.manakala yang selebihnya masukkan semula ke dalam sup bersama daun pandan.Goreng bawang yang telah dihiris halus,bunga lawang dan kulit kayu manis di dalam kuali yang berasingan.Bila dah naik bau angkat dan tuangkan kedalam sup yang telah mendidih.Masukkan garam dan hirisan daun sup dan tutup api.

Bahan2 bergedel:

1/2 kg isi ayam dihiris kasar dan digoreng kemudian ditumbuk

1 kilo kentang dihiris dan digoreng kemudian ditumbuk

bawang goreng secukupnya

daun sup secukupnya

1 biji telur ayam

garam secukup rasa

sedikit lada sulah

Caranya mudah je...

Campur semua bahan2 dan bentukkan bulat.Sebelum goreng celupkan ke dalam telur yang telah dikocak.untuk mendapatkan bergedel yang cantik pastikan ianya kering barulah dibalik.

sambal kicap:

segenggam cili/ ikut citarasa

2 ulas bawang putih

sedikit air asam jawa/ perahan limau kasturi

kicap kipas udang secukupnya.

caranya:

masukkan semua bahan dalam belender dan blend halus, sedia diguna.

bahan hiasan:taugeh dicelurdaun sup dimayang halussoohun gorengbawang goreng

Cara menghidang:hidangkan nasi himpit bersama bahan2 hiasan, bergedel, sambal kicap dan tuangkan sup diatasnya

selamat mencube yer kenkawan.......hehehe

Friday, September 4, 2009

Meh jait langsir....

Aku ni dari sehari ke sehari dok berkirekire nak gunting langsir yang sebeban kat balik bawah tu.....huh...so memandangkan esok cuti dan railing langsir umah pon dah siap ..aku pon mengagahkan diri memotong langsir dengan semangat waja.....berkobar..kobar...

So..aku pon mule operasi mengunting langsir bilik Adam..... pepaham jerla keributan aku memotong langsir bersama dier.....aduh ribut bangat.......yang aku xtahan tu..ayat dier..."mama...cepat la jait langsir adam...cantiknyer......" pastu tarik sane tarik sini....die wat jambatan la...gerarrrrrrrammmmmmmm tol aku..
Adam ni memang peminat kartun mickey mouse..sume watak dalam cite tu die kenal...

kalau tgk dvd tu ntah bape puloh kali ulang pon xtau.....


So....mule..2..
alatan..alatan yang diperlukan...gunting....ha kertas belakang tu catatan ukuran yang aku baru amik ari tu...hehehe



calculator.....

hahahhaha..almaklumla tailor xprofesional kenela pakai ...nak + -x ...ape yang patut



ha...ko tgk aku xpakai talitape...pakai papa die punyer tape...kakaka...penah x korang tgk org potong buat langsir buat ukuran pakai ni..........so aku la ..... :)






Tararaaaaaaa.....aku berjaye menggunting lansir 3 keping....dan bakinyer akan disambung selepas papa die balik...xlarat aku......tensennnn.....



Buke ape ekkkk....

Macam nak makan Kenny lor....
macam best jerk dah terbayang bayang dah keenakkan
black papper chicken tu..ngan gravy dier.....huhuh!!!!
Tahan..tahan....weh...pose nie......hehehe....
pastu ade plak muffin banana ker...cokelat ker..vanila ker..umppp....sodap wei...
side dishes plak ko amik potato salad+kacang merah....
pavorite aku tuUUuuu....

Kalau kat semban ni 2 tempat jerk yang korang bleh pagi...

Ataupon kalau takut lewat bleh wat reservation.......


Tapi...setelah aku menelepon Encik Muhamad nampaknyer..hanya boleh tengok gambo jer la....sedey....arini xdapat nak pegi coz xsempat kene pegi kl la pulak....
aiseyyyy.....
sian cacing dalam perut aku ni...frust meleleh....



Wednesday, September 2, 2009

renung renungkan.....

RENUNG RENUNG..KAN....

* JENIS MAKANAN

Rupanya tanpa kita sadari,
dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh sembarangan. Hal inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lainnya.Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya karena pandai menjaga makanannya sehari-hari.
Insya Allah
kalau anda ikut diet Rasullullah ini, anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.
Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU CTH :- KOKTEL
* CARA MAKAN*
JANGAN MAKAN BUAH SETELAH MAKAN NASI ,
SEBALIKNYA
MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
* TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI.*
JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM .
BARANG SIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM
DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
* Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya... cobalah..... ......... ......... ......... ...*
Pengaruhnya tidak dalam jangka pendek.... Akan berpengaruh bila kita sudah tua nanti.*
Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.* Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. karena akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merusak usus kita.
* Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesehatan spt membuat
* amalan antara lain:*
Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk..
* Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air es) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).
* Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (yaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang tersebut.
* Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan) Wassalam...
* Sama-samalah kita mengamalkannya. ......
* WallahuA'lamSabda nabi, Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insya Allah... Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.

Tat Nenas...

Korang kenai tak kuih ni....Ni kuih pavorite aku tau....iskkk memang kecur air liuq kalau tgk kuih ni..sabo..sabo... bulan pose...aku leh bagi resepi jerk..tapi memang aku xpenah buat selalunyer aku buat kat kedai Kak Ju PD yang sangat terkenal dengan kesedapan dan keenakkan kuih tat ni..huh!!hehehe....nampaknya raya dah nak dekat.. so barang siapa nak cube resepi ni bleh la...ni resepi aku amik dari tuliskan hasil kerja kakliza yg biasa kakliza buat..

TAT GULUNG
Bahan
60 gm butter
190 gm majerin
70 gm gula halus 1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung

Jem Nenas.. boleh dibeli dikedai bahan kueh/kek atau..
1 biji nenas ] blend dan masak sampai pekat baru + gula 1/2 cawan air ]
1 cawan gula

Bahan Glaze/pengilat
2 kuning telur
2 s/kecil air pewarna kuning

Cara.
1. Gaulkan butter,majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5. Gunakan acuan Nestar dan pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
8. Masukkan adunan biskut dalam acuan kertas.
9. Sapukan dengan bahan glaze tadi.
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.
11. Bila telah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.